کهنسال ترین درختان روی زمین

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: چیز های بسیار کمی در جهان وجود دارند که همیشگی باشند. حتی صخره های بزرگ و سنگین هم در اثر فرسایش و شرایط آب و هوایی از بین می روند. آثار دست ساخته بشر هم نهایتا صد ها سال عمر می نمایند. در این مطلب با کهنسال ترین درختان جهان آشنا می شوید که هنوز زنده هستند.

کهنسال ترین درختان روی زمین

درخت سناتور

این درخت با حدود 3500 سال قدمت، در لانگ وود در ایالت فلوریدا واقع شده است و گونه ای از درختان سرو برکه (Pond cypress) است. زمانی که این درخت زنده بود نه تنها یکی از بزرگترین، بلکه یکی از کهنسال ترین درختان روی زمین بود. ارتفاع درخت سناتور 36 متر و محیط آن 10.6 متر بوده است. اما قبل از اینکه طوفان قسمت بالای درخت را نابود کند، 50.3 متر بوده است.

این درخت به دست زنی به نام سارا بارنز و دوستش در سال 2012 کشته شد. آن ها در حال سیگار کشیدن داخل حفره درخت بودند که باعث آتش سوزی و مردن درخت شدند. برای ادای احترام به درخت، شهر سمینول (Seminole) به چند هنرمند اجازه داد خرده ریز هایی مثل گلدان، قلم، فلوت و مجسمه از بقایای نیم سوز آن بسازند.

گران آبوئلو (Gran Abuelo)

این سرو پاتاگونیایی 3646 سال قدمت دارد و هنوز در پارک ملی آلرس کاسترو در کشور شیلی زندگی می نماید. گران آبوئلو در زبان اسپانیایی به معنای پدر پدربزرگ است و گنجینه ملی این کشور به شمار می رود. در سال 1933 گروهی از محققان سن درخت را آنالیز کردند و آن را قدیمی ترین درخت زنده آمریکای جنوبی خاطرنشان کردند.

این درخت شیره منحصربه فردی ترشح می نماید که اگر در آب غرق گردد یا زیر تپه ای از خاک مدفون گردد، آن را حفظ می نماید. این درخت اکنون در معرض خطر است و بسیاری از چوب بُران به عنوان مصالح ساختمانی آن را برداشت می نمایند.

سرو ابَرکوه

سرو ابرکوه بین 4000 تا 5000 سال قدمت دارد و یک سرو مدیترانه ای است. این درخت هنوز زنده است و در شهر ابرکوه در استان یزد واقع شده است.

هیچکس سن دقیق این درخت را نمی داند. بعضی می گویند این درخت را پسر سوم حضرت نوح (ع)، یافث و بعضی معتقدند زرتشت، پیامبر ایران باستان کاشته است. این درخت اکنون تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران است.

سرخدار لانگرنیو (Llangernyw Yew)

این درخت سرخدار در حیاط کلیسایی در ولز (Wales) واقع شده است و گفته می گردد 4 تا 5 هزار سال قدمت دارد. سن این گیاه براساس هزاران سال اسناد مکتوب معین شده است. سرخدار لانگرنیو در سال 2002 به فهرست 50 درخت بزرگ بریتانیا اضافه شد.

متوشالح (Methuselah)

این کاج زبرمیوه غربی حداقل 4850 سال سن دارد و در اینیو (Inyo) در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. این درخت هنوز زنده است و تا سال 2012 به عنوان قدیمی ترین درخت دنیا شناخته می شد.

این درخت اولین بار توسط تام هارلان و ادموند شولمن در سال 1957 کشف شد. لقب آن متوشالح یا مَتْوشَلَخ است، نام پیرترین شخصیت شناخته شده در کتاب مقدس که 969 سال عمر نموده است. برای حفاظت از درخت در مقابل کسانی که قصد آسیب رساندن به آن را دارند، هیچکس محل دقیق این درخت را نمی داند. تخمین می زنند که این درخت حدود 2832 سال قبل از میلاد کاشته شده و تاریخچه ای طولانی تر از اهرام جیزه دارد.

پرومته (Prometheus)

این کاج زبرمیوه غربی هم بین 4862 تا 4900 سال سن داشته و در ایالت نوادا در آمریکا واقع شده است. این درخت در سال 1964 به خاطر خرابکاری دونالد آر کوری ذر نمونه برداری و معین سن درخت قطع شد. قبل از این تصور می شد درخت قدیمی تر از متوشالح باشد. نمونه مغز درخت نشان می دهد که 4862 حلقه دارد. اما بعضی معتقدند سن درخت بسیار بیشتر است.

کاج زبر میوه غربی بی نام

این درخت هم از خانواده درختان قبلی است و 5071 سال سن دارد. حداقل 120 سال پیرتر از متوشالح است. این درخت کاج باستانی هم در ایالت کالیفرنیا در آمریکا واقع شده است. شولمن از این درخت در دهه 1950 نمونه برداری کرد، اما قبل از معین سن آن درگذشت. تام هارلان نمونه را آنالیز کرد و خاطرنشان کرد 5062 سال سن دارد.

منبع: celebspulse

ak3fa.ir: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

sanaye-90.ir: صنایع 90 | مجله خبری و تحلیلی صنایع

منبع: برترین ها
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34822

به "کهنسال ترین درختان روی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهنسال ترین درختان روی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید